Państwowa Agencja Atomistyki - paa.sam3.pl

logo.png 5a65585f7ace777d584a3b7c9740d2eb
orzel.png 6f3db671dc6fe659048cb0dadf20f750
pl
en
top news port mstr
 
konsultacje baner FP.png 011c3eb966e332809ec3ce227bdde804
Kontrola narażenia zawodowego
04-04-2016

Wykonywanie obowiązków zawodowych, związanych z pracą w obiektach jądrowych, obiektach postępowania z odpadami promieniotwórczymi, a także przy wykonywaniu innych działalności związanych ze stosowaniem źródeł promieniowania jonizującego powoduje narażenie radiacyjne pracowników zwane narażeniem zawodowym.

W Polsce obowiązują zasady kontroli narażenia zawodowego wynikające z wdrożenia wymagań - wydanej 13 maja 1996 r. - dyrektywy Rady Unii Europejskiej nr 96/29/Euratom w sprawie podstawowych norm bezpieczeństwa dotyczących ochrony zdrowia przed promieniowaniem jonizującym pracowników i ogółu ludności. Dyrektywa ta jest zgodna z zaleceniami Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) opublikowanymi w 1996 r. w dokumencie pt. Basic Safety Standards for Protection Against Ionising Radiation and for the Safety of Radiation Sources (Safety Series No 115, IAEA, 1996).

Zasady kontroli narażenia zawodowego pracowników, transponowane z dyrektywy do polskiego prawa, zawarte są w rozdz. 3 ustawy Prawo atomowe, poświęconym bezpieczeństwu jądrowemu i ochronie radiologicznej oraz ochronie zdrowia pracowników. Zgodnie z nimi odpowiedzialność za przestrzeganie wymagań w tym zakresie spoczywa przede wszystkim na kierowniku jednostki organizacyjnej, który odpowiada za narażenie zawodowe podległych mu pracowników.

Do kierownika jednostki organizacyjnej należy także ocena dawek podległych mu pracowników, która w przypadku pracowników zaliczonych do kategorii A, zgodnie z wymogiem art. 21 ustawy Prawo atomowe, musi być dokonana na podstawie pomiarów wykonanych przez akredytowane laboratoria radiometryczne.

Przepisy ustawy znowelizowanej w 2004 r. Prawo atomowe z dnia 29 listopada 2000 roku wprowadziły obowiązek objęcia indywidualną kontrolą jedynie pracowników kategorii A narażenia na promieniowanie jonizujące, tj. takich, którzy według oceny kierownika jednostki organizacyjnej mogą być narażeni na dawkę skuteczną (efektywną) przekraczającą 6 mSv w ciągu roku, lub na dawkę równoważną przekraczającą w ciągu roku 0,3 wartości odpowiednich dawek granicznych dla skóry, kończyn i soczewek oczu. Ocena dawek pracowników kategorii B, narażonych na dawki od 1 do 6 mSv w ciągu roku, prowadzona jest na podstawie pomiarów w środowisku pracy. Decyzją kierownika jednostki organizacyjnej pracownicy tej kategorii mogą, ale nie muszą być objęci kontrolą narażenia za pomocą dawkomierzy osobistych.

Do roku 2002 włącznie zestawienia roczne danych o narażeniu indywidualnym według grup zawodowych, branż i typów zakładów opierały się na danych pochodzących bezpośrednio z akredytowanych laboratoriów radiometrycznych i dotyczyły pracowników objętych kontrolą narażenia bez względu na kategorię A lub B.

Obecnie gromadzone w rejestrach pracowników zatrudnionych w warunkach narażenia dane dotyczą wyłącznie pracowników zakwalifikowanych przez ich kierowników do kategorii A i pochodzą bezpośrednio z jednostek organizacyjnych, których kierownicy przesyłają do centralnego rejestru dawek Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, karty zgłoszeniowe zatrudnianych przez siebie pracowników kategorii A, z oceną otrzymanych przez nich dawek skutecznych (efektywnych) i równoważnych w danym roku, wykonaną przez akredytowane laboratoria radiometryczne.

Lista akredytowanych laboratoriów radiometrycznych

Pdf
Drukuj
Powrót
Kontakt
1
2
3
4
5
buttonRAPORT.png 7c6abae05c5892ecd561ac066414523e
buttonBJiOR.png ac61aa70c5f7dfba64689eb6d5d5a3e4
buttonEPUAP.png 6ed62aeefd0ae780ab687e23f4f1114b
buttonNEWSLETTER.png b64c1db1c56edf18f785bbd13c48b923
buttonBIP2.png 6ca810da9e6b58eb3e6b599056fc054e
buttonTwitter.png 3ce86de4d0d197d6735ff3745de8d249